Dat zegt bestuursvoorzitter Piet Moerland van Rabobank in een interview met
Het Financieele Dagblad van zaterdag.

Rabobank heeft momenteel al vestigingen in de commerciële centra Sjanghai en
Hongkong. Maar "we willen dichter bij het vuur zitten”, aldus Moerland.
"Als je kijkt wat voor verschuiving er nu richting China plaatsheeft. Dat
gaat maar door. Als je er met klanten spreekt, krijg je het gevoel dat we er
meer kunnen doen. Alleen zullen we dat wel op onze manier doen, niet met
geweldige stappen, maar stap voor stap uitbreiden.”

Soja
Volgens Moerland kan Rabobank Chinese klanten helpen toegang te krijgen tot
voedselmarkten in bijvoorbeeld Brazilië en Afrika. De Chinezen importeren
steeds meer landbouwproducten zoals soja uit deze regio’s.

"Onze filosofie is dat we overal ter wereld aanwezig willen zijn waar
belangrijke handelsstromen van landbouwproducten zijn van productie naar
consumptie”, aldus Moerland. De topman verwacht dat de komende decennia
steeds meer zaken te doen zullen zijn op "agrifoodgebied”.

Voor Rabobank is het daarom belangrijk een goed netwerk in deze regio’s te
hebben. Moerland: "We willen ons versterken in onze corebusiness, dat wil
zeggen onze markposities in het binnenland. En internationaal willen we ons
agrifoodprofiel aanscherpen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl